Volvo 240 bildelar online

Bildelarna jag behöver inför folkracesäsongen

Håller just nu att förbereda mig folkracesäsongen som är i antågande igen. Det blir ett par riktigt fina veckor där i juli när folkracetävlingarna avlöser varandra och man är liksom ständigt på väg till nästa tävling. I år kör jag med en Volvo 240 som jag har byggt upp i stort sett från grunden och som jag har skruvat på under våren. Jag tror nog att jag börjar bli färdig med en riktigt bra bil nu.

Jag köper gärna bildelar online eftersom jag inte har någon riktigt bra bilskrot i närheten. Då känns det lättare satt söka sig fram till de bästa delarna och att kunna välja ur ett riktigt stort urval av alla möjliga delar. Det var inte så att jag behövde några ovanliga delar till min 240, men däremot behövde jag bra delar till ett så lågt pris som möjligt (man vill ju inte lägga för mycket på en bil som jag kanske förlorar efter nästa tävling). Så därför är det värt att lägga några timmar på att söka sig fram på internet och hitta det jag letar efter.

De som säljer bildelar online är ofta en del en gemensam sökmotor som till exempel LAGA, som har en riktigt bra sökfunktion där du hittar precis det du letar efter över hela Sverige. Sen är de bara att klicka hem det du behöver!

Så nu ser jag fram emot sommaren och folkracetävlingarna. Ska bara skruva lite till i garaget först…

Svårt att hålla dig på banan?

Du som har tävlat professionellt med bilsport någon gång vet precis vad jag menar när jag säger att det kan vara svårt att hålla sig på banan ibland. Det behöver egentligen inte ha något att göra med att du gjort ett misstag eller att något är fel på bilen. I själva verket så kan vind och vägförhållanden påverka så mycket att man bara kastas av banan och in i skyddsdäcken på sidan direkt.

Vi motorsportare pressar gärna det lilla extra i varje kurva och behöver göra det för att tjäna den där extra hundradelen som kan vara direkt avgörande för hur ett lopp ska sluta. Skulle nu olyckan vara framme är det tur att det nästan alltid finns en bilverkstad nära till hands, som snabbt och smidigt kan få våra pärlor att gå som klockor igen.

Jag var iväg till Småland för någon vecka sedan, och där körde vi ett race med nya och fina bilar. Rätt var det var så låg jag i sargen vid den skarpaste kurvan. Då ringde jag direkt till en verkstad som arbetade med bilreparationer i Jönköping. De kom direkt och plockade upp bilen på plats, och snacka om att den var kvaddad!

Någon dag senare hade de fixat den och både kaross och innandöme var precis lika felfritt som innan mitt lilla missöde. Tack till R&T Jonsons Bil, för att era medarbetare gjorde det snabbt och smidigt för mig att komma ut i startgroparna med min favoritbil.

Dakarrallyt

Rallyn handlar oftast om fart och fläkt. Farter så höga att banan de kör på och däcken de har på fordonet måste vara gjord av speciella material för att inte gå sönder.

I vissa rallyn är dock inte farten det viktigaste. Dakarrallyt är ett rally olika de allra flest rallyn. Här är körskicklighet och orienteringskunskaper något du inte klarar dig utan. Faktum är att de är viktigare att ha koll på än att farten är så hög som möjligt. Rallyt pågår i cirka två veckor och sker inte på vanliga vägar eller uppbyggda banor. Under den mesta tiden kör du på ödemarker och öknar med sanddynor och liknande.

Dakarrallyt är också ett av de farligaste rallyna som finns. Sedan det första loppet tog vid under årsskiftet 1978-1979 så har över 60 människor förlorat livet i olika olyckor kopplade till racet. De flesta har dött i singelolyckor, vurpor vid sanddynor eller krascher i farliga passager, men det har också skett att en bil rusat in bland åskådare då föraren tappat kontrollen helt över sitt fordon av olika anledningar. Vid två tillfällen har det dessutom skett helikopterkrascher och orsakat dödsfall. Vid en av dessa dog grundare av Dakarrallyt Thierry Sabine.

På grund av alla dödsfall har racet fått ta emot massvis med kritik vilket gjort att många regler ha satts in, bland annat farthållning. För att följa upp om regler hålls har hemliga kameror installerats vid olika byar där de allra flesta rallyförare passerar.

Dakarrallyt körs i olika tävlingsklasser med olika fordon. Motorcykel, Bilklass T1, T2 och öppen och Lastbilsklass T4 och T5.