Aloe Vera är en viktig ingrediens i ekologisk hudvård

Vikten av att smörja in sig regelbundet

Bland bilintresserade finns inte sällan en föreställning om att hudvård är för kvinnor. Machokulturen är så utbredd att det nästan blir löjligt. Det är en relativt mansdominerad subkultur och torra och nariga händer är snarare regel än undantag.

Men hallå, vem vill egentligen gå runt och ha ont? I en tid när fler och fler verkstäder, åtminstone märkesverkstäder, byter ut det smutsiga betonggolvet mot vita och rena klinkerplattor så är det dags att vi också inför hudkräm för alla hårt arbetande händer.

Händer som länge har jobbat med smutsiga motorrum förtjänar en ordentlig tvätt, inte sällan med hjälp av ganska specialanpassade tvålar som torkar ut och ruggar upp huden. Resultatet är fantastiskt rena händer. Men de är torra. Nu är det istället dags att vi ger huden vad den förtjänar, lite högkvalitativ ekologisk hudvård.

Visst är det egentligen ganska ironiskt att vi kan välja motorolja i timmar, dagar och kanske veckor samtidigt som vi struntar i att smörja in oss själva. Det är som att bara köra och köra bilen utan att aldrig byta oljefilter och motorolja. Äsch vadå, vad spelar det egentligen för roll?

En sak skiljer dock, när det ska köpas in ny motorolja så köper vi gärna syntet. När det är oss själva är det snarast en rekommendation att undvika konstgjort och istället köpa ekologiska produkter, det brukar faktiskt bli betydligt trevligare resultat i längden. Att köpa hudcreme med alla möjliga ingredienser är sannolikt inte så skonsamt mot kroppen, och vi vill ju faktiskt kunna köra bil under lång tid framöver.

Därför har vi nu beslutat oss för att alltid ha med oss ekologisk hudvård som alla mekaniker får tillgång till under alla dygnets timmar.

Gängsnitt

Gängsnitt av snabbstål för tillverkning av skruvar

Om man vill skära i metall så behöver man använda sig av ett gängsnitt. Detta verktyg är nämligen skapat för att just göra detta. Ett gängsnitt kan vara tillverkat i olika material, men materialet behöver naturligtvis vara så starkt att det klarar av det hårda arbete som det är att skära i metall. Därför är det vanligt att det är tillverkat av något som kalla snabbstål.

Snabbstål

Snabbstål är alltså materialet som oftast används för att tillverka verktyg som används när man skapar gängsnitt i metall. Snabbstål kallas också för snabbvarvstål och High speed steel (HSS) och passar så bra till dessa användningsområden eftersom det tål hög friktionsvärme och höga hastigheter. Det är tåligt mot värme och fritkion helt enkelt. Snabbstål har använts inom skapandet av gängsnitt och annan metallarbetning sedan tidigt 1900-tal.

Rör och skruvar

Exempel på saker som får sin funktion genom sitt gängsnitt är rör och skruvar. Dessa behöver såklart vara starka av sin natur. En skruv som inte är stabil kommer att falla sönder, därför behöver materialet som skruven är gjord av vara hårt och hållbart. Det blir av den anledningen svårare att skära i skruven. Ett gängsnitt gjord av snabbstål klarar dock detta och formar skruvens utseende och dess funktion.

Används inom många branscher

Det är inom många olika branscher som gängsnitt används. För att inte tala om av privatpersoner som gillar att skapa saker själva. Tillverkningsindustrin har ett stort användningsområde för gängsnitt. Likaså har verkstadsindustrin det. De gängsnitt som används är av stor variation och funktion. Vad för typ av gängsnitt som behövs beror helt och hållet på vad det ska användas till, där av variationen och mångfalden. Om du vill köpa gängsnitt så finns det många återförsäljare på marknaden. Men läs på först, så att du får det gängsnitt som passar just dig bäst.

bilutrustning & bilinredning

Bilinredning kan snygga upp även en Polo

Jobbar man som egenföretagare och som byggare, rörmokare eller elektriker är det viktigt med en arbetsbil som har bilinredning av hög kvalitet och funktion. Detta är inte någonting självklart och de som inte har denna kvalitet och funktion i sin bilinredning är inte alltid klara med att de kan få det mycket bättre.

Den bilinredning som jag använder har Modul-System både utvecklat och installerat via sina servicehus. Deras bilinredning är känd över hela världen. Faktum är att de är världens ledande leverantör av just bilinredning, vilket får ses som ett kvitto på att de vet vad de sysslar med. Jag är i alla fall mycket nöjd med den montering som de gjorde. Det som kanske var det allra bästa var att jag inte var säker på vad jag sökte, men att jag fick råd och tips från dem vid installeringen. De kom med förslag på vad för slags bilinredning som skulle kunna tänkas passa mig och mitt arbete. De hade verkligen rätt!

Det finns ju ingen bilinredning som är universell och som passar alla arbetare och alla bilar. Vad som ska installeras beror till stor del på just bilen och på arbetet, det vill säga vad som behövs för just dig i ditt arbete. Om du arbetar med bygg och har en ganska stor bil så kommer bilinredningen att se ut på ett helt annat sätt än om du arbetar som rörmokare och har en relativt liten arbetsbil. Bra bilinredning är unik och skiftar från fall till fall.

Hur som helst så bör du absolut installera ny bilinredning om du tror att det du använder nu inte är något som gynnar dig mycket. Det finns alltid förbättringar att göra, om du inte precis har installerat en ny vill säga. Det är verkligen så skönt med en funktionell bilinredning där allting har sin plats.

Övningskorning

Tips för dig som ska ta körkort

Hur många av oss har inte drömt om att köra Formel 1? När jag var ung var Ayrton Senna min stora idol och jag fantiserade om hur jag for fram på Monacos gator i min McLaren. Och intresset för Formel 1 kanske har minskat lite med åren (främst på grund av att vuxenlivet tar så oerhört mycket tid – det är svårt att helhjärtat hänge sig åt sport), men fortfarande sitter jag klistrad så fort ett F1-lopp går på TV.

Hur som helst, det är många som drömmer om att köra Formel 1 innan de ens har körkort – om du är en av dem, läs gärna vidare. Jag kan inte hjälpa dig förverkliga drömmen om att bli F1-pilot, men jag kan dock ge dig ett par användbara tips för att fixa körkortet.

Börja i tid, räkna med förseningar

Det är vanligt att man tänker ”jag vill ta körkortet till sommaren”. Att man sätter ett konkret datum då man gärna vill ta körkortet, att man kanske till och med börjar planera en semesterresa under sommaren… det är absolut inget omöjligt, men det gäller att du planerar allt ordentligt. Om du tror att du kan ta körkort inom fyra månader – räkna med att det kommer ta minst en månad mer. Det är nästan alltid något som gör att allt blir försenat – körkortstillståndet kanske inte kommer i tid, du kanske inte får uppkörningstid när du önskar, du kanske blir kuggad på teoriprovet… det är helt enkelt så pass mycket som kan förhala processen så det är bäst att sätta igång i tid samt räkna med förseningar!

Plugga teori med körkortsfrågor

När jag tog mitt körkort fanns det i princip bara två sätt att klara teorin på – plugga med körkortsboken och ta teorilektioner. Det första alternativet tråkigt, det andra dyrt. Numera kan man även plugga körkortsteori online, genom att svara på körkortsfrågor som är väldigt lika de riktiga teorifrågorna. Du kan också plugga med så kallade teoriprov, d.v.s. prov som har lika många frågor som det riktiga provet. En sådan tjänst underlättar verkligen om man ska ta körkort!

Övningskör så mycket du bara kan

Försök att övningsköra så mycket du bara kan och orkar. Ju mer du kör, desto mer erfarenhet får du, och denna erfarenhet omsätts ofta i en lyckad uppkörning. Glöm dock inte att även ta lektioner på körskolan. Varför? Kanske du frågar dig. Det är ju dyrt och det är ju krångligt och… jo men, om du inte tar lektioner på körskola är det stor risk att du kuggar! Två av tre privatister kuggas första gången! Och anledningen är faktiskt inte så som många tror – en dålig attityd mot privatister och en konspiration med trafikskolorna. Nej, anledningen är snarare att privatister har svårt att lära sig små nyanser som krävs – såsom ecodriving. Därför är det viktigt att även ta lite körlektioner.

Som sagt – de flesta av oss kommer aldrig ratta en F1-bil, men att sitta i en sportig Mercedescab på Autobahn en solig sommardag är inte helt fel det heller… Och det är inte en helt overklig dröm!

Fälgar

Tipsen för de grymmaste fälgarna till din bil

Det finns två stycken olika slags fälgar. Stålfälgar, som är den absolut vanligaste och som är standard på de flesta bilarna, och lättmetallfälgar, också kallad aluminiumfälgar, som blivit mer och mer vanlig på senare år.

Det finns vissa termer som används när man pratar om fälgar. Dessa kan vara svåra att förstå om man är ny bilägare. Bultcirkeln är en sådan term som många undrar över. Men det är inte svårt alls. Bulthålen som sitter på fälgen har en har en cirkel. Diametern av den här cirkeln kallas bultcirkel. Alla fälgar passar inte ihop med alla bilar, så var noga med att de fälgar du köper fungerar att sätta fast på din bil.

Det är viktigt att du sköter om dina fälgar. Utan skötsel kommer dess livslängd att minska kraftigt och dessutom kommer de att se både skitiga och inte alls snygga ut. Fälgar är den del av bilen som utsetts för mest smuts, salt, bromsdamm och annat på vägarna, borträknat däcken. Allt detta sätter sig på fälgarna och förstör dess ytskikt. Håll dem rena och tvätta dem med bra medel för att behålla dess vackra utseende och för att hålla dem vid liv så länge som möjligt.

Vad ska man använda för medel när man tvättar fälgar då? Det är inget svårt alls. Blanda lite milt bilschampoo med vatten och sätt igång. Att använda starkare medel kan skada fälgen. Till och med vissa fälgrengöringsmedel som är starka kan orsaka samma sort skador. Välj väl etablerade märken på rengöringsmedel till dina fälgar. Svampen du ska använda bör vara av mjuk sort och tvätta aldrig fälgarna när de är varma.

För dig som letar efter en bra återförsäljare, så kan du hitta bra fälgar hos Molway. Där fyller du i ditt registreringsnummer så ser de vad för slags bil du har och du kan sedan vara säker på att de fälgar de erbjuder dig passar din bil. Du kan dessutom se deras stora bildgalleri och inspireras hur de olika fälgarna ser ut på just ditt bilmärke.

Lycka till med ditt fälgköp!

Volvo V40

Letar du service för Kia eller Volvo?

Om du äger en Kia eller en Volvo och letar efter bilservice i Uddevalla, så vill jag komma med ett tips. Det handlar om Samuelssons Motorservice, ett företag som är auktoriserade och utför originalservice på just dessa två märken.

Volvo behöver väl knappast någon närmare introduktion eftersom det är Sveriges stolthet när det kommer till bilar och som är det vanligaste bilmärket i landet. Kia är kanske inte lika bekant för många, även om det är en bil på kraftig framväxt som du säkert ser dagligen på gatorna runt dig. Kia är en sydkoreansk biltillverkare som tillverkar mindre bilar och som ägs av Hyundai. Kia har satsat hårt på den europeiska marknaden på senare år och blivit allt vanligare i Sverige. 2013 var bilen den sjätte mest sålda i Sverige.

Kia Cee'd

På bilden ser ni en Kia Cee’d som flera gånger utsetts till en av de säkraste bilarna i Sverige.

En likhet mellan dessa båda märken hittar vi ändå i betydelsen av namnet. Volvo är latin för ”jag rullar” medan Kia kommer av det kinesiska ”ki”, som betyder ”komma från” eller ”framåtskridande”. Det är helt enkelt två bilar i rörelse.

Och båda dessa kan du alltså fixa hos Samuelssons, som erbjuder bilservice i Uddevalla. Verkstaden erbjuder allting inom bilreparationer, bilservice, plåtreperationer, ac service, däckbyten och annat.

Förresten, tror ni att grabbarna på Samuelssons håller på IFK Göteborg? Först har de Volvo som tidigare var IFK:s bilsponsor och sen när IFK bytte till Kia så blev de även auktoriserade för dem. Bara en tanke…

Volvo 240 bildelar online

Bildelarna jag behöver inför folkracesäsongen

Håller just nu att förbereda mig folkracesäsongen som är i antågande igen. Det blir ett par riktigt fina veckor där i juli när folkracetävlingarna avlöser varandra och man är liksom ständigt på väg till nästa tävling. I år kör jag med en Volvo 240 som jag har byggt upp i stort sett från grunden och som jag har skruvat på under våren. Jag tror nog att jag börjar bli färdig med en riktigt bra bil nu.

Jag köper gärna bildelar online eftersom jag inte har någon riktigt bra bilskrot i närheten. Då känns det lättare satt söka sig fram till de bästa delarna och att kunna välja ur ett riktigt stort urval av alla möjliga delar. Det var inte så att jag behövde några ovanliga delar till min 240, men däremot behövde jag bra delar till ett så lågt pris som möjligt (man vill ju inte lägga för mycket på en bil som jag kanske förlorar efter nästa tävling). Så därför är det värt att lägga några timmar på att söka sig fram på internet och hitta det jag letar efter.

De som säljer bildelar online är ofta en del en gemensam sökmotor som till exempel LAGA, som har en riktigt bra sökfunktion där du hittar precis det du letar efter över hela Sverige. Sen är de bara att klicka hem det du behöver!

Så nu ser jag fram emot sommaren och folkracetävlingarna. Ska bara skruva lite till i garaget först…

Svårt att hålla dig på banan?

Du som har tävlat professionellt med bilsport någon gång vet precis vad jag menar när jag säger att det kan vara svårt att hålla sig på banan ibland. Det behöver egentligen inte ha något att göra med att du gjort ett misstag eller att något är fel på bilen. I själva verket så kan vind och vägförhållanden påverka så mycket att man bara kastas av banan och in i skyddsdäcken på sidan direkt.

Vi motorsportare pressar gärna det lilla extra i varje kurva och behöver göra det för att tjäna den där extra hundradelen som kan vara direkt avgörande för hur ett lopp ska sluta. Skulle nu olyckan vara framme är det tur att det nästan alltid finns en bilverkstad nära till hands, som snabbt och smidigt kan få våra pärlor att gå som klockor igen.

Jag var iväg till Småland för någon vecka sedan, och där körde vi ett race med nya och fina bilar. Rätt var det var så låg jag i sargen vid den skarpaste kurvan. Då ringde jag direkt till en verkstad som arbetade med bilreparationer i Jönköping. De kom direkt och plockade upp bilen på plats, och snacka om att den var kvaddad!

Någon dag senare hade de fixat den och både kaross och innandöme var precis lika felfritt som innan mitt lilla missöde. Tack till R&T Jonsons Bil, för att era medarbetare gjorde det snabbt och smidigt för mig att komma ut i startgroparna med min favoritbil.

Dakarrallyt

Rallyn handlar oftast om fart och fläkt. Farter så höga att banan de kör på och däcken de har på fordonet måste vara gjord av speciella material för att inte gå sönder.

I vissa rallyn är dock inte farten det viktigaste. Dakarrallyt är ett rally olika de allra flest rallyn. Här är körskicklighet och orienteringskunskaper något du inte klarar dig utan. Faktum är att de är viktigare att ha koll på än att farten är så hög som möjligt. Rallyt pågår i cirka två veckor och sker inte på vanliga vägar eller uppbyggda banor. Under den mesta tiden kör du på ödemarker och öknar med sanddynor och liknande.

Dakarrallyt är också ett av de farligaste rallyna som finns. Sedan det första loppet tog vid under årsskiftet 1978-1979 så har över 60 människor förlorat livet i olika olyckor kopplade till racet. De flesta har dött i singelolyckor, vurpor vid sanddynor eller krascher i farliga passager, men det har också skett att en bil rusat in bland åskådare då föraren tappat kontrollen helt över sitt fordon av olika anledningar. Vid två tillfällen har det dessutom skett helikopterkrascher och orsakat dödsfall. Vid en av dessa dog grundare av Dakarrallyt Thierry Sabine.

På grund av alla dödsfall har racet fått ta emot massvis med kritik vilket gjort att många regler ha satts in, bland annat farthållning. För att följa upp om regler hålls har hemliga kameror installerats vid olika byar där de allra flesta rallyförare passerar.

Dakarrallyt körs i olika tävlingsklasser med olika fordon. Motorcykel, Bilklass T1, T2 och öppen och Lastbilsklass T4 och T5.