När man hör blästring tänker man nog på specialiserade lackeringsfirmor. Men blästra är inte särskilt svårt att lära sig bara man har materialkunskap och är försiktig.
Bilar och andra fordon
Blästring är utan tvekan det bästa sättet att göra metall ”plåtren”. Genom att ta bort all gammal färg så det bara är plåten kvar skapar man det bästa underlaget för att lackera om fordonet. Om fordonet är rostigt får man ta det lite varsamt då blästringen kan blåsa bort allt för stora delar karossen, så provslipa gärna först för att se vad som ligger under rosten.
Sandblästring
Sandblästring används främst på metall. Att sandblästra aluminium är svårt då metallen allt för snabbt äts upp av blästringsmedlet. Blästring fungerar bäst på plåt, stål och järn. Andra metaller kan fungera, men testa gärna på en provbit först.
Sodablästring
Sodablästring är en mer skonsam form av blästring där man använder en blandning av luft och soda mot objektet med ett tryck av ca 3–10 bar. Nedbrytningen sker vid en mycket låg temperatur, eftersom sodapartikelns faller sönder vid 50 graders temperatur, som är smältpunkten för soda. Sodablästring kan användas på: glas, aluminium, glasfiber, krom, plast, tegel, betong, putsade tegelväggar, sten, metall eller andra lite mer känsliga ytor. Att ta bort klotter med sodablästring fungerar utmärkt.
Blästra med organiska material
Man kan också blästra med malda majskolvar och krossade nötskal. Organiska material är giftfria, miljövänliga och mjuka medier som lämpar sig för att avlägsna färg och föroreningar från mjukare träunderlag. Det är relativt dyrt att blästra med organiskt material och är därför inte det mest idealiska valet för större projekt.
Blästra med pellets av stål eller glas
Vid riktigt tuffa jobb som gjutgods kan man blästrar med små pellets av stål, detta kräver stora mått av säkerhet. Man kan återanvända pellets av stål flera gånger.